torsdag 10 juni 2010

Superhuman strenght!

Förmiddagsträning idag igen med Jocke och Arash.
Idag blev det bara styrketräning. Det var ju som sagt 2 veckor sedan jag körde i ringarna men idag var jag på det igen. Började med att köra kors+press, skadan känns mycket bättre, det verkar som att vilan har hjälp!
Förutom ringar körde jag bara en massa olika övningar för bröst bland annat fleys i ringar, flyes med hantlar och "armhävningar med press"
Den sista övningen är egentligen bara breda armhävningar fast man tar i allt vad man kan, även fast det inte behövs, samtidigt som man tänker att man skall pressa ihop händerna. Då tar det mycket mer i brösten.

Enligt Pavel Tsatsoiline använder man endast ca 25-30% av sin muskelkapacitet om man är en "vanlig svensson" som inte tränar på elitenivå, tynglyftare av värdsklass använder ca 50% av sin muskelkapacitet. Detta tycker jag är sjukt intressant!

"Your muscles are already capable of lifting a car. The just do not know it yet."

Man har ju hört talas om när vanliga människor lyfter bilar när det är folk som ligger under, förklaringen till detta skulle ju kunna vara att man anväder mycket mer av sin fulla muskelkapacitet, som man annars inte är kapabel att använda.
Och om hur en muskel utvecklar så stor kraft och drar ihop sig så hårt att den bryter sönder skelettet när en människa träffas av blixten.

Det skall finnas flera metoder för att man skall lära sig att aktivera större procent av sin muskels potential.
En av metoderna är att ta i 100% trots att man inte behöver det, t.ex som armhävningarna som jag skrev om ovan. Eller om man står och kör curls med bara 5 kg, fast man spänner musklerna som om det vore 30 kg per hantel och utför varje repetition i ett långsamt tempo.
Denna metod skall lära kroppen och hjärnan att aktivera större procent av sin muskelkapacitet.
Funkar det? Jag hoppas det, skall testa det ett tag och se om det ger extra bra resultat.

Här kommer en kort film från slutet av dagens träning då vi körde en tävling, det gick ut på att balansera en 3 meters kloss på huvudet så länge som möjligt!
Jocke var riktigt nöjd med sitt reslutat ;) eller ?



Peace!!

3 kommentarer:

  1. hahahahahahahahahah fan jocke va hände där egentligen..???

    SvaraRadera
  2. Fint att du hittat till Pavel, Tudor Bompa nästa?

    SvaraRadera
  3. Jajjemen! Jag har lånat Bompas Periodization, men jag har inte läst så mycket i den än.
    Jag följer er på climbingpics, grym blogg!

    SvaraRadera