fredag 4 juni 2010

Träningstips!

Tänkte skriva ett inlägg till er som vill komma igång med träningen men inte är tillräckligt motiverade! Jag tror att det är många som börjar träna utan att veta riktigt vad deras mål är, eller man kanske har ett mål men det är alldeles för otydligt.
"jag vill gå ner i vikt" eller "jag vill bli biffigare" men man har inte någon som helst plan för hur det skall gå till, det kan fungera det också men det kommer att ta mycket längre tid och det är svårare att vara motiverad när man inte har några riktiga mål! Därför skall jag skriva lite om hur jag tänker och planerar för att komma i form på bästa sätt och vara motiverad!

Jag tror på att skriva ner sina mål innan man börjar med sin träning, vad vill du få ut av din träning?
T.ex Jag vill bli smalare på midjan och gå ner 5 kg i vikt men lägga på mig mer muskler på överkroppen.
Skriv ner dina mått innan din träningsperiod kör igång, väg dig och ta ett foto. Det är riktigt svårt att se förändringar på sin egen kropp, eftersom man ser sig själv varje dag. Att ta foto, vikt och mått en gång varje månad kan vara riktigt motiverande för att man skall orka fortsätta med sin träning när det går tungt!
När man har bestämt sig för vad målet är måste man bestämma sig för hur man skall ta sig dit.

Hur många pass per vecka kommer du orka med?
Hur många timmar per träning?
Hur lång tidsperiod har du på dig, veckor, månader, år?
Hur skall du lägga om din kosthållning, behöver du ha hjälp av en dietist?

Du behöver även sätta upp kortsikta mål, t.ex jag skall gå ner 0.3 kilo per vecka eller jag skall öka med 2.5 % av min maxbelastning i bänkpress varje vecka.
Det kan vara roligt att föra en träningsdagbok över din träning, lite som jag gör här på bloggen ;)
När du har skrivit ned alla dina mål så är det dags att börja planera träningen.

Du behöver givetvis inte sitta och planera varje minut av varje träning för 24 veckor framåt, men du skall ha en planering med riktlinjer om hur varje träningsvecka kommer att se ut.

Om vi forsätter med exemplet ovan, att gå ned i vikt och upp i muskler, kan vi säga att programmet innefattar 24 veckor:

Några riktigtlinjer skulle kunna vara;
4 pass per vecka, 2 timmar per pass.
Träning måndag, tisdag, torsdag och fredag.

Först börjar vi med 3 veckors uthållighets och kondiotionsträning för att förbättra grundkonditionen, så att vi orkar med den tunga träningsfas som vi kommer till senare i "satsningen".
Detta följs upp av 7 veckor hypertrofiträning (träning för maximal muskeltillväxt)
Efter detta kör vi 2 veckors uthållighetsträning, löpning, cykling, klättring, bodypump eller styrkecirklar (crossfit), för att förbränna mer fett men även för att kroppen skall få en riktigt chans att återhämta sig, hypertrofitränings sliter mycket på kroppen.
Nu börjar nästa 8 veckors period med hypertrofiträning.
Efter det kör vi 4 veckor med riktigt intensiv uthållighets och fettförbränningsträning.

Detta är bara ett exempel, väldigt kortfattat och inte tillräckligt genomtänkt. Jag hade inte riktigt tid eller ork att skriva ett välplanerat 24 veckors program...
Men jag hoppas att ni ändå förstår idén, att det är viktigt att ha ett mål!
När du har ditt mål så är det bara att planera hur du skall ta dig dit.

Kör hårt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar